Cari Blog Ini

Sabtu, 9 Julai 2011

NAK SALAHKAN SIAPA?????

Hai dah lama bebenor aku tak singgah kat blog nie untuk mengeskannya. Kesian.. dah hampir berhabuk dah, tak pernah dikemaskinikan... Tapi hari ini aku terpanggil untuk singgah dan memberi sedikit komen tentang keadaan semasa Malaysia Hari Ini....

Tadi jam 11 pagi aku keluar pergi sekolah anak aku untuk menjemput mereka dari kelas tambahan. Ingatkan macam biasalah.. aku keluar kurang sepuluh minit pukul sebelas. Jangkaan aku akan sampai tepat jam 11 pagi. Sebab sekolah anak aku tu taklah berapa jauh dari rumah aku nie. Itupun kena buat U-Turn hampir satu round baru sampai kat sekolah. Tapi.... nak dijadikan cerita... hari ni adalah 9hb JULY 2011. Semua orang sedia maklum, yang hari ini ada satu peristiwa bersejarah sedang berlangsung nun jauh di ibu kota Kuala Lumpur. Perhimpunan mereka yang menuntut keBERSIHan dala sistem pilihanraya negara kita...

Apa yang menghangginkan aku satu badan.. hari ini untuk sampai ke sekolah yang jaraknya tak sampai 10km, aku kena mengambil masa hampir-hampir satu jam sangkut dalam kereta. Apalah bahananya.. Nak salahkan siapa sekarang? Salahkan orang yang berhimpun nun jauh di KL atau nak salahkan jalan sempit sangat atau nak salahkan ???...?? Rasanya tak perlu aku bagi tahu jawapannya.. Sendiri sudah tentu ada jawapannya kan...

Apalah yang ditakutkan sangat tu.. teringat aku pada satu papatah melayu "BERANI KERANA BENAR TAKUT KERANA SALAH".. Jadi apa nak ditakutkan pada mereka yang nak berkumpul beramai2 tu.. Biarkanlah mereka berkumpul, awak nak takut apa kalau awak rasa awak tak melakukan sebarang kesalahan atau kesilapan. Apa yang awak risaukan... Kan awak dah bagi cadangan buatlah dengan aman, datang dengan aman, berhimpun dengan aman dan balik dengan aman.. Jadi kenapa pulak kerahkan orang lain untuk menyekat mereka sehingga menyusahkan orang lain yang tidak terlibat.

Orang belum berhimpunpun lagi, tuindakan dah diambil. Pindahkan station bas ketempat lain. Tutup jalan sana sini. Tangkap orang pakai baju kuning.. nak takut apa dengan baju kuning nie. Sapa mereka sehingga takut sangat dengan mereka? Apa tujuan semua tu.. bukankah hanya untuk membuatkan orang ramai menjadi susah sekaligus merasa marah dan menyalahkan mereka yang telah merancang untuk mengadakan perhimpunan tersebut?.. Tetapi adakah betul orang akan menyalahkan kumpulan mereka yang menuntut kebersihan itu... Agak-agaknya orang ramai akan salahkan siapa??? Saya percaya bagi orang yang berfikiran matang dan waras, mereka tahu siapa yang betul siapa yang banggang.....

Lagi satu yang aku sangat-sangat pelik, kenapa bila kumpulan kuning nak berkumpul.. orang-orang sebelah sana tu pulak sebok jugak nak berkumpul. Orang nak ke stadium, merekapun sebuk jugak nak ke stadium, Apakah jadahnya nie?. Begitulah kalau pemimpin sudah ketandusan idea, Hanya tunggu orang memulakan idea baru nak ikut... Saya yakin dan percaya kalau mereka nie tak diganggu dan diprobokasi tentu kejadian tidak diinggini tidak akan berlaku.. Sekarang kita boleh melihat dan menilai sendiri siapa sebenarnya yang BODOH???.

Oleh itu saya harap semua kita dapat berfikir dengan akal yang benar-benar waras untuk membuat keputusan masa hadapan kita. Sekali lagi saya nak ingatkan rkan-rakan semua bahawa MASA HADAPAN KITA, DITANGAN KITA. Gunakan tangan kita untuk membentuk dan mencorak masa hadapan kita dan generasi kita.  



Tiada ulasan:

Catat Ulasan