Cari Blog Ini

Rabu, 30 Januari 2013

AKU KELIRU 28: BETULKAH MALAYSIA KE - 10 PALING MESRA DI DUNIA.



Malaysia merupakan negara yang ke sepuluh "friendliest" dalam dunia, menurut Forbes Online

Saya rasa semua orang tahu makna 'friendliest' tu. Lawannya mungkin boleh saya katakan tidak mesra, kasar, biadap, tidak bertimbang rasa, mementingkan diri sendiri, tidak berdisiplin, dan lain-lain sifat jelik yang seumpamanya. Tahniah kepada rakyat Malaysia kerana menjadi negara 'friendliest' yang ke sepuluh di dunia. Hebat tu !

Namun saya ada banyak gambar dan cerita yang ingin ditunjukkan tentang sikap orang kita yang sebaliknya seperti di bawah. Ini baru sebahagian.


Motosikal diletakkan sesuka hati di kaki lima tempat orang lalu lalang.


Lihatlah bagaiman kereta Waja itu di parkir !



Saya tak pernah jumpa di negara lain ada arahan atau rayuan sebegini.


Punggah bang .. ini rezeki ! Entri ini berkaitan.


Kutip jangan tak kutip .. tak elok membazir. Entri ini juga berkaitan.


"Top ten rude Malaysian habits" .. entri ini berkaitan.


Lihatlah cara orang kita membuan sampah, meletak kereta dan memberhentikan kereta di garisan kuning. Entri ini juga berkaitan.


Kalau begitu halnya, macamana pula Malaysia boleh berada di tangga ke 10 di kalangan negara-negara yang friendliest di dunia ini. Aku keliru !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan